Grön smoothie med fikon

5 Feb

Häromdagen höll jag ju en workshop om Gröna Smoothies i Borgeby, och efter det har frågorna om recept dykt upp lite varstans. Senast idag när jag pratade i telefon med en god vän. Idag bjuder jag på ett av recepten vi gjorde i lördags.

Grön Smoothie med fikon, 1 portionNyårsgrönt
(Recept: Erica Palmcrantz Aziz)

Häll dina gröna smoothisar i fina glasflaskor, återvunna glasburkar eller roliga termosar så blir du extra glad när du dricker dem.

Ingredienser:
3 dl spenat
1 päron
2 fikon
3–5 dl vatten

Tillredning:

Mixa spenaten med 3 dl vatten. Lägg i päron och fikon och mixa igen. Se hur du vill ha konsistensen på din smoothie och späd eventeullt med mer  vatten.

Receptet kommer från Ericas bok ”Raw food – ett lättare liv på 3 veckor” som är en detoxguide med fina dags-, helg- och veckomenyer. Vill man kan man följa den och köra en tre veckor lång raw detox. Det gjorde jag i april förra året och sedan dess har livet varit både grönare, gladare och lättare.

För mig var boken och Ericas coaching som jag köpte till en perfekt ingång i en mer naturlig, ren mathållning och en utmärkt start för att lära mig så mycket mer om min kropp, maten, näringen och helhetstänket kring hälsa. Innan de veckorna trodde jag det var omöjligt för mig att förbereda, laga och äta så mycket raw food – så det blev också en nyttig lärdom, att jag faktiskt kunde och det var långt ifrån så krångligt som jag trodde!

Så jag är både tacksam och glad att jag tog mig an den utmaningen och allt jag lärt mig utmed vägen. Det senaste året har varit helt avgörande för resten av mitt liv, och jag är glad att nu få inspirera fler till att ta nya steg mot en hälsosammare framtid. Vi har bara en kropp i det här livet, så det gäller att sköta om den väl!

Lämna en kommentar