Positivt tänkande och plåster på såren

27 Feb

wpid-DSC_2354.JPG-Positivt tänkande fungerar inte. Det är som plåster – inget läks av det.

Ett av flera citat som dröjer sig kvar från gårdagens föreläsning med Björn Natthiko Lindeblad i Skurups församlingshem. Och det han säger, ämnena han pratar om stämmer in så väl. Det är liksom bekräftelse och en känsla av gemenskap och ett stilla varande.

Natthiko (2)

Björns berättelse är fantastisk och lockande, uppmuntrande och modig på olika sätt. Det är som en sagoberättelse och ändå handlar det om mannen mitt framför oss, han som är klädd i helt vanliga kläder, som berättar små anekdoter och historier som om det vore ur min eller din vardag.

Det här är den unge svensken som valde att lämna livet som ”lyckad men inte lycklig” efter år av utbildning och arbete som han inte brann för eller ens gillade. Han blev framröstad som lyssnarnas sommarvärd 2012 och du hittar hans sommarprogram här.

Natthiko (1)

När han pratar så träffar det saker i mig som jag bara vet, sådant som är helt i klang med var jag är i livet just nu, de visdomar och sanningar han delar med sig av är universella, de gäller för alla. Och även om han varit praktiserande buddhistmunk i 16-17 år och den här kvällen är i Svenska Kyrkans församlingshem så för han sina resonemang på ett plan som gör att alla förstår, enas och inser att vi är människor. Det handlar inte om färg, religion, kön eller val av livsstil. Människor fungerar på samma sätt oavsett.

Du kan läsa Charlotte Rudenstams blogginlägg efter gårdagens föreläsning, hon har fokuserat på var vi riktar vår uppmärksamhet. Väldigt bra!

wpid-DSC_2350.JPG

Det var på något sätt så självklart allt som Björn sa, han sade saker med sådan tydlighet och lugn att jag bara vet. Och orden liksom försvinner, det blir tomt och tyst.

Mellanrummet mellan tankarna, kallar han det för. Och närvaron i rummet var precis sådan. Det är många mellanrum nu.

Ett svar to “Positivt tänkande och plåster på såren”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Solskenslängtan & tankar | Wivan-Kristina Sandberg - mars 11, 2014

    […] Även om jag inte längre tror på att ”tänka positivt” utan snarare vet att negativa tankar dyker upp, så vet jag att jag också kan välja var jag lägger min uppmärksamhet. (läs gärna om positivt tänkande här!) […]

Lämna en kommentar